آزمونهای آزمایشی

نحوه بررسی آزمونهای آزمایشی

خب خیلی ها فکر می کنن آزمون که تموم شد در واقع دفترچه و کار با اونا هم تموم شده ولی اصل مهم اینکه تازه کار ما با دفترچه وبررسی اونا تازه شروع شده و همیشه اصل مهم و اساسی اینکه آزمون رو خوب بررسی کرده و اشکالات و غلط هامونو پیدا کنیم و سعی در رفع اونا باشیم .

خب اول میریم سر شب قبل آزمون  تا ۱۲ شب هم که شده از درس خوندن دست برنداشتن بهتره چون استرس آزمون رو کمتر میکنه و حال دانش آموز رو بهتره میکنه وولی خوب حتما باید خواب کافی داشت و صبح آزمون حتما باید یک صبحانه خوب خورده شود  و از همه مهمتر از انجام دادن  کارایی که حالمان را بدتر میکند باید به شدت پرهیز شود ..

ممکنه دانش آموز بعد آزمون فکر کنه که آزمون سخته و خراب کرده و…..ولی همیشه بهتره آزمون سختر باشه تا تمایز بین اونی که خوب   خونده و تمرین کرده با ضعیف تر ها مشخص بشه

بعد آزمون دانش آموز تنها زمانی مجاز است استراحت کند که نتیجه آزمون در اون لحظه برایش مهم نباشد و همیشه باید بعد آزمون چند ساعتی فارغ از فکر کردن به آزمون و نتیجه آن سپری شود.

دانش آموز حتما باید بعد استراحت یه سری کارارو باید انجام بده مثل مشورت با مشاور  یا خانواده پیدا کردن دلایل ناکامی .

پیدا کردن شیوه مطالعه و استفاده درست از منابع مطالعاتی.

کشف شیوه مطالعه درست:

ابتدا باید دانش آموز  نقاط قوت پایدار خود را پیدا کند یعنی اینکه دانش بفهمد در کدام درس یا درس ها بهتر است.

اولویت اول این است که این نقطه قوت حداقل حفظ شود دوما دلیل این نقطه قوت چه بوده ؟

کلاس مطالعه زیاد یا تست زیاد بعد در اولویت بعدی باید دانش آموز بتواند روش ها و راه حل موجود را به سایر دروس خود انتقال دهد.مثلا دانش آموزی در درس عربی خوبه و همیشه درصدای خوبی میزنه میتونه از شیوه خوندنش یا نحوه تمرکز کردن روی درس عربی برای بهبود درصد زیست اش استفاده کند. لزوما به معنی به کار گیری همان روش و متد نیست.(تبدیل دانش ضمنی به دانش آشکار )

یا دانش آموز در این راستا میتونه از مشاورین خوب یا دوستان اش راهنمایی بخواد در واقع روش خوندن رو از دیگران بپرسد یا در طی آزمون های متمادی روش های گوناگون را امتحان کند (البته این کار در نزدیکای کنکور توصیه نمی شود )

کار دوم اینکه حتما باید دانش آموز تک تک سوالات را بررسی کند چهه اونایی که درست زده و چه اونایی که غلط زده

در مورد اول یعنی اونایی که درست زده .ممکنه از یه راه حل غلط استفاده شده باشه و به طور شانسی به جواب رسیده باشه.حتی گزینه های دیگر هم باید بررسی شود.چون ممکن است ایده های خوب پشت اون گزینه ها باشد و دانش آموز با بررسی اونا با یه دید دیگه به مطالب درسی نگاه کنه و افق دیدش باز تر و بهتر بشه و با انواع ایده های طراحی سوالات آشنا بشه

در مورد پاسخ های غلط حتما باید سوالاات به صورت مجزا در یه دفتری یا کاغذی نوشته بشه یا حداقل مبحث سوال نوشته باشه و در برنامه ریزی هفته آینده با اون مبحث نگاه ویژه ایی بشهو در صدد یادگیری کامل و رفع نواقص گام برداشته شود

خب ممکن است بخشی ازاین پاسخ های غلط دراثر بی دقتی و عجله صورت گرفته شده باشد .که این موارد هم باید ثبت شود و باید این نوشته ها در فواصل معینی مرور شود تا اشتباهاات به حداقل برسد .

بعد از بررسی تک به تک سوالات دانش آآموز به چندین حالت پیش رو میرسه :

مباحثی هست که نخونده  و نتونسته تست هاشو بزنه (.این بیشتر تو سال چهارم و آزمون های جمع بعدی می افته ولی در سایر آزمون ها و بازه های آزمونی هم ممکنه رخ بده.) بستگی به مبحث اش داره و تایم باقی مانده که باید اولویت بندی بشه .مثلا اگه تا نزدیکای کنکور دانش آموز مبحث مثلثات ریاضیات رو نخونده و کار نکرده بهتره که حذف کنه به طور کل.

مباحثی هستش که دانش آموز حس میکنه سر جلسه یادش رفته با وجود اینکه قبلا کار کرده اون مباحث رو  .خب اینبارم چندحالت میاد ممکنه تست زنی خوبی نداشته بوده یامرور خوبی نداشته بوده یا از چندیدن زاویه گوناگون و موشکافانه با مطالب درسی کار نکرده باشه .که باید کم کم این کارای بد حذف شن.

راه  حل خوب اینکه در روز های منتهیبه آزمون حتما باید تایم های مروری زیاد بشه .مرور یعنی دوباره خوانی مطلبی که قبلا خوندی ولی الان یادت رفته و در مرور حتما باید از منابع یا جزوات یا کتب قبلی استفاده کرد نباید در مرور کردن از منابع جدید استفاده شود.

حالتی هم هست که دانش آموزمیبینه مبحث رو بلده .

پس باید حتما با  تست زنی خوب حداقل تسلط خوب حفظ شود و حتما باید سعی در بهبود آن داشت

نویسنده : دکتر بیرامی


ما را در تلگرام دنبال کنید…

تلگرام کافه کنکور

امتیاز شما از 1 تا 5
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
اگر می‌خواهید از آخرین و محبوب‌ترین مقالات ما در ایمیل خود مطلع شوید، همین الان ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید: