خواب مناسب

تنظیم خواب و الگوی خواب مناسب و اثرات آن بر مطالعه 

بطور کلی در افراد موفق در هرزمینه ای که در نظر بگیریم یکی از ویزگی های بارز الگوی خواب مناسب است این مسئله برای یک دانش آموز کنکوری که با حجم بالایی از مطالب برای یادگیری و تبعا حجم بالایی از استرس مواجه است اهمیتی فزون تر پیدا می کند. دانش آموزان کنکوری باید توجه داشته باشند که لازم است خوابشان طبق آیتم های زیر تنظیم شود.

  1. میزان خواب کافی در شبانه روز
  2. تقسیم صحیح میزان خواب به دو قسمت ظهر و شب
  3. ساعت مناسب شروع خواب ظهر و شروع خواب شبانه

میزان خواب کافی در شبانه روز

بطور کلی یک فرد بالغ در رنج ۱۸ سالگی باید ۸ـ۹ ساعت خواب کافی و مفید داشته باشد. این میزان خواب باید بطور خالص و واقعی باشد تا فرد هم رفع خستگی نماید و هم بهره ی ذهنی کافی را از خواب خود ببرد و آمادگی کامل برای یادگیری را پیدا کند یعنی خواب هم باید کمیت مناسب و هم کیفیت مناسبی داشته باشد.

خواب باید کمیت مناسبی داشته باشد یعنی میزان خواب در شبانه روز باید کافی باشد.

که همانطور که قید شد برای افراد ۱۷ـ۱۸ ساله ۸ـ۹ ساعت تعریف می شود که بعدا توضیح داده خواهد شد که چه قسمتی از آن باید در شب و چه قسمتی در روز باشد و اما این که خواب باید کیفیت مناسبی داشته باشد یعنی خواب شب و همچنین خواب ظهر نباید بریده بریده باشد بلکه باید بطور یکپارچه و خالص باشد. افرادی که بطور کافی نمی خوابند یا خواب یکپارچه و منسجم و خالص در شبانه روز ندارند علاوه بر اختلالات یادگیری و راندمان ذهنی پایین، رنگ پریده می شدند و در طول روز انرژی کافی برای انجام سایر فعالیت های خود علاوه بر درس خواندن را نیز ندارند و پس مدتی حتی تغذیه آنها تحت تاثیر قرار می گیرد و به مرور دچار مشکلات جسمی شدید شدند طبیعی است چنین افرادی حتی اگر استعداد و بهره ی هوشی بالایی داشته باشند و پایه علمی شان نیز قوی باشد پس از مدتی به ضعف در برنامه ریزی دچار شده و حتی اگر برنامه ریزی مناسبی نیز داشته باشند در اجرای آن قطعا به مشکل برخورد خواهند کرد.

تقسیم صحیح میزان خواب به دو قسمت ظهر و شب

خواب باید بطور منطقی و معقول بین شب و روز تقسیم شود از ۹ ساعت خواب کافی برای بدن ۷ ساعت آن باید در شب و ۲ ساعت  آن باید در روز انجام شود همانطور که میدانید در ساختار مغز ما ساعتی بنام ساعت بیولوژیکی بدن وجود دارد که برای اینکه بتواند بطور نرمال کار کند نیاز است که قسمت عمده خواب ما در شب صورت بگیرد دانش آموزانی که در شب به مطالعه مشغول هستند و تمامی خواب خود را به روز محول می کنند خود بخود ساعت بیولوژیکی مغز خود را به مشکل دچار خواهند کرد و تثبیت حافظه ویادگیری آنها با اختلالاتی روبرو خواهد شد در عین حال خواب نباید به شکل کامل و گاها طولانی در شب صورت گیرد.

و قسمتی از آن باید در طول روز باشد تا خستگی ناشی از مطالعه و یادگیری و سایر فعالیت های روزانه را رفع نماید بعلاوه دانش آموزانی که زیاد تر از حد طبیعی ‌(برای مثال ۱۰ ساعت) در شب می خوابند صبح که از خواب بیدار می شوند علی رغم خواب زیاد به طرز عجیبی باز دچار خواب آلودگی و خستگی هستند و مایلند دوباره بخوابند که این باعث می شود ساعات مفیدی از صبح را که می توانند به مطالعه پربازده اختصاص دهند فدای خواب کنند و ساعات مطالعه ی آنها کاهش پیدا کند.

 ساعات مناسب شروع خواب ظهر و شروع خواب شبانه

دانش آموزان باید از اوایل نیمه شب استارت خواب را بزند یعنی بعد از ساعت ۱۱ یا نهایتا ۱۲ دیگر از رخت خواب خارج نشوند.

دانش آموزانی که در اواخر شب برای مثال ساعت ۳ـ۴ به رخت خواب می روند بهره ی کافی از خواب شبانه نمی برند علاوه بر آن بخش اعظمی از ساعات مفید صبح را برای مطالعه از دست داده عملا ظهر از خواب بیدار می شوند در حالیکه احساس می کنند خستگی بطور کامل از تنشان بیرون نرفته است و چون صبح بموقع از خواب بیدار نمیشوند.

از خوردن صبحانه نیز محروم می شوند و این نیز سبب مس شود گلوکز لازم به مغزشان نرسد و ظهر با خستگی زیاد و راندمان ذهنی پایین شروع به مطالعه می کنند به این ترتیب هم دروس را به طور کامل و در سطح عالی یاد نمیگیرند.

هم به نوعی از ادامه ی مطالعه زده می شوند تجربه نشان داده شده که دانش آموزی برای مثال از ساعت ۱۲ شب تا ۷ صبح می خوابد به مراتب یادگیری بموفق تراز دانش آموزی که برای مثال از ساعت ۳ شب تا ۱۰ صبح می خوابد. خواب در روز نیز باید قاعده مند باشد بهترین ساعات برای خواب روز ساعات ۳ تا ۵ ظهر می باشد این زمان چون هم بعد از ساعت ناهار است و هم زمانی از روز است که بخش عمده مطالعه صورت گرفته است.

به دانش آموزان این فرصت را می دهد که خستگی اش را به طور کامل رفع کند و پس از تجدید قوای ذهنی با بازده بالا به مطالعه در ادامه یروز بپردازد. بعلاوه تحقیقات نشان داده است پس از مطالعه حجمی از مطالب یک خواب کوتاه ۲ الی ۳ ساعته میتواند به تثبیت هرچه بهتر مطالب در حافظه و یادگیری در سطح عالی کمک شایانی کند.

علاوه برموارد ذکر شده خواب مناسب از نظر کیفی و کمی و تنظیم الگوی خواب بطور معقول و منطقی و مطابق با استاندارد های موجود علاوه براین که به دانش اموز در یادگیری کمک میکند باعث میشود سلامت روحی و روانی فرد در سال پرتشنج کنکور حفظ شود و در خواب نیز کمتر دچار کابوس ، هراس و یا تشویش شود.

 

جمع آوری : دکتر هکی

ما را در تلگرام دنبال کنید…

تلگرام کافه کنکور

امتیاز شما از 1 تا 5
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
اگر می‌خواهید از آخرین و محبوب‌ترین مقالات ما در ایمیل خود مطلع شوید، همین الان ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید: