تغذیه مناسب کنکور

تغذیه سالم و مناسب و پر انرژی برای درس خواندن

 

برای داشتن ذهن و روانی سالم و آرام که منجر به یادگیری عالی می شود سیستم بدنی باید سالم و کارامد باشد که این نیز خود مستلزم برنامه تغذیه ای سالم و مناسب پر انرژی است دانش آموزان برای تنظیم برنامه تغذیه ای سالم و مناسب و پر انرژی باید فاکتور های زیر را در نظر بگیرند.

تعداد وعده ها و میان وعده ها

بطور میانگین هر فرد بالغ و سالم باید ۳ .عده غذایی کامل (صبحانه، نهار و شام) و حداقل ۲ میان وعده داشته باشد تا هم مواد غذایی اساسی بدنش تأمین شود و دچار امراض گوناگون نشود و هم انرژی و کارایی کافی و لازم را برای فعالیت در طی روز داشته باشد. افرادی که حتی یکی از وعده های اصلی را میل نمی کنند ممکن است با کاهش انرژی و یا ضعف سیستم ایمنی و در نتیجه بیماری های کوچک و گاها بزرگ مواجه شدند.

بطور مثال دانش آموزان زیادی هستند که صبح بدون خوردن صبحانه راهی مدرسه و یا آزمون های هفتگی میشوند. و طبیعتا ممکن است در کلاس درس یا جلسه ی آزمون دچار افت فشار شوند. و تبعا بازدهی شان پایین بیاید علاوه بر ۳ وعده غذایی اصلی توصیه شود که دانش آموز ۲ میان وعده ی مفید و مغذی را در برنامه غذایی خود بگنجاند یک میان وعده بین صبحانه و ناهار و یک میان وعده بین ناهار و شام.

وجود این میان وعده ها در برنامه ی غذایی هم باعث ایجاد تنوع می شود و هم به تأمین انرژی لازم در طول روز کمک می کند.

محتوای غذایی هر وعده یا میان وعده

محتوای غذایی هر وعده باید مغذی و انرژی زا و متناسب با زمان وعده غذایی مورد نظر باشد برای صبحانه چون در شروع ظهر قرار دارد مواد غذایی مورد استفاده به هیچ عنوان نباید حاوی اسانس ها و افزودنی های مضر باشند به همین علت خوردن کیک یا شیرینی و آب میوه بعنوان صبحانه اصلا توصیه نمی شود و در عوض تنقلات یا مغزهایی مثل مغز گردو و یا پسته در کنار نان و پنیر و یک لیوان آب پرتقال طبیعی یا شیر عسل می تواند برای صبحانه بسیار مفید باشد بعلاوه موادی مانند شکلات و کاکائو بعلت دارا بودن کافئین بالا بسیار استرس زا هستند و دانش آموز کنکوری باید از مصرف این مواد در وعده ی صبحانه تا حد امکان اجتناب کند.

ناهار چون در نیمه ی روز قرار دارد باید نسبتا کامل و تا حدی سنگین میل شود تا انرژی کافی را برای فرد تأمین کند به این منظور می توان از غذا های کبابی یا خورشتی یا پختنی استفاده کرد و البته نکته بسیار مهم و حائز اهمیت این است که فست فود و غذاهای حاضری برای ناهار و شام بسیار مضر هستند بدترین صدمات را به سیستم گوارش وارد می سازند علاوه بر آن تحقیقات نشان داده است مصرف فست فود با افزایش استرس و افسردگی ارتباط مستقیم دارد پس برای ناهار و شام غذاهای خانگی الویت اول را دارند وعده ی شام باید در عین سالم و کامل و مغذی بودن نسبتا سبک باشد تا خواب شبانه ی شخص دچار اختلال نشود پس بهتر است غذاهای سنگین مانند انواع کباب ها و غذاهای روغنی و پرچرب مثل آبگوشت یا غذاهای سوخاری برای وعده شام انتخاب نشوند و در عوض غذاهایی مانند سوپ یا عدسی میل شود.

چون دانش آموزان صبح به مدرسه می روند یا سر جلسه آزمون حاضر خواهند شد ممکن است در صورت صرف شام سنگین، صبح روز بعد دچار تهوع یا حالت ترش کردن شوند. پس صرف شام سبک بازده یادگیری فرد را در روز بعد بالا می برد.

 

جمع آوری : دکتر هکی

ما را در تلگرام دنبال کنید…

تلگرام کافه کنکور

امتیاز شما از 1 تا 5
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
اگر می‌خواهید از آخرین و محبوب‌ترین مقالات ما در ایمیل خود مطلع شوید، همین الان ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید: