تنظیم خواب و خوراک 

تنظیم خواب و خوراک در سال کنکور

خواب یک فرایند جسمی و ذهنی است که به انسان ارامش ، انرژی و قدرت ذهنی می دهد و باعث می شود انسان برای انجام کار های روزانه ی خود اماده شود .

خواب در واقع از چند مرحله تشکیل شده است که  شامل مراحل عمیق نیز می شود در واقع مطالب خوانده شده در روز در این مرحله در حافظه تثبیت می شوند طی کردن

همه ی مراحل خواب برای داشتن یک خواب خوب لازم است . اما شرایط داشتن خوب و عوامل موثر بر یک خواب خوب چیست ؟

برای داشتن خوابی راحت باید ذهن و بدن ارام داشت زیرا اگر ذهن ادمی درگیر باشد هم قبل خواب و هم در حین خواب نمی تواند برای جسم ارامش به همراه داشته باشد .

بنابراین مصرف خوارکی هایی که باعث ارامش بیشتر می شود کاملا در ایام کنکور توصیه می شود مثل مصرف شیر قبل از خواب یا مصرف ماهی و خشکبار .

همچنین علاوه بر خوراکی ها انجام فعالیت های نرم بدنی مانند پیاده روی ارام برای داشتن خواب خوب و راحت مناسب است .

البته این را در نظر بگیرید که گفتیم فعالیت بدنی باید نرم باشد نه یک ورزش سنگین .

 

ساعت خواب

باید در نظر داشته باشید که داشتن یک خواب منظم بسیار مهم است و باید هر شب سر یک ساعت معین ولی نه دیر !!! بخوابید .

از طرف دیگر هم هر روز صبح سر یک ساعت خاص ولی نه خیلی دیر!!!! بیدار شوید حتی روز های تعطیل .

زیرا با نا منظم خوابیدن تمرکز ذهنی شما به هم می خورد و در روز بعد نمی توانید به خوبی روی مطالب تمرکز کنید .

یادتان باشد که هیچ وقت شب دیر تر از معمول نخوابید زیرا این کار نه تنها باعث نمی شود که مطالب بیشتری را یاد بگیرید بلکه باعث می شود که روز بعد قدرت یادگیری کافی نداشته باشید .

این به دلیل ان است که همان طور که گفته شد باید خواب کاملی داشت تا تمام مراحل خواب را کامل طی کنیم .

 

کافئین و نسکافه ؟؟؟ ترجیحا نه

کافئین می تواند به صورت موقت باعث تمرکز و بی خوابی شود اما در دراز مدت می تواند برعکس اثر کند و فقط باعث استرس شود

 

توصیه هایی برای خوراک دانش اموزان

 داشتن خوراک کافی و مناسب در دوران کنکور لازم و ضروری است زیرا بدن انسان نیاز به مواد مغذی و گلوکز قند مصرفی سلول های مغزی نیاز مبرم دارد.

پس مصرف کافی مواد غذایی نیاز است ولی توجه داشته باشید که مصرف غذا نباید بیش از اندازه باشد زیرا با توجه به فعالیت کم بدنی در این سال موجب چاقی می شود .

از طرف دیگر چون افراد فعالیت بدنی ندارند ممکن است مبتلا به یبوست شوند  بنابراین توصیه شده است که دانش اموزان روزانه به میزان کافی اب بنوشند و از فیبر ها و مواد گیاهی استفاده کنند .

 

چه خوراکی هایی مناسب است؟

در دوران کنکور بهتر است که از قند هایی استفاده شود که مدت طولانی تری  انرژی بدن را فراهم کند پس بهتر است از قند های پیچیده مثل غلات و نان  و مواد سبوس دار استفاده

شود و با توجه به این مسئله می توانیم به اهمیت صبحانه پی ببریم زیرا در وعده صبحانه معمولا همه  افراد از نان و مواد سبوس دار و لبنیات استفاده می کنند که همه این مواد

باعث افزایش قدرت یادگیری در روز می شود

باید توجه کرد که در روز های اخر مانده به کنکور بهتر است خیلی بیشتر مراقب خود باشید زیرا هر گونه بی دقتی و کم توجهی به کمترین مسئله می تواند تلاش های یک

ساله ی دانش اموز را به باد بدهد .

پس در این ایام مانده به کنکور از مواد غدایی مقوی استفاده کنیم و چیز هایی که ممکن است برای ما حساسیت ایجاد کنند یا باعث هر گونه مشکلی شوند دوری کنیم

 

با امید سلامتی و موفقیت دانش اموزان عزیز

 

نویسنده : دکتر حیدری

ما را در تلگرام دنبال کنید…

تلگرام کافه کنکور

امتیاز شما از 1 تا 5
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
اگر می‌خواهید از آخرین و محبوب‌ترین مقالات ما در ایمیل خود مطلع شوید، همین الان ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید: