نحوه کاهش استرس کنکور:

هممون تو هر دوره از زندگیمون برای امتحانات مختلف استرس داریم و نمیشه بگیم  نه هیچ استرسی ندارم ،اصلا چرا بیاد داشته باشیم . البته استرس به خودی خود نه خوبه نه بد ، نوعی واکنش طبیعی بدن و ذهن به شرایطه پس عادیه ،ولی از یک اندازه به بعد باید کنترل بشه در غیر این صورت موجب عدم تمرکز میشه راه های زیادی برای کنترل استرس وجود داره تیم مشاوره کافه کنکور روش های توصیه میکنه که با عمل به آنها میتونیم استرس قبل و سر جلسه کنکور را کنترل کنیم که در ادامه بهشون میپردازیم.کاهش استرس

خوب‌ ‌بخوابید

در شب‌های باقیمانده شام سبکی بخورید تا راحت‌تر بخوابید و در‌ ‌وعده‌های روزانه هم، غذاهای حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده مثل نان، برنج و سیب‌زمینی‌ ‌بخورید چراکه این مواد در طول روز به تدریج آزاد شده و توانایی ذهنی را گسترش‌ ‌می‌دهند. ‌.
‌از آنجایی که در کنکور سرعت، دقت و صحت مطرح است، بنابراین داشتن‌ ‌خواب منظم و تغذیه مناسب برای داوطلبان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است

‌. از تمرین و مطالعه در شب‌های باقیمانده به کنکور پرهیز‌ ‌کنید، زیرا با بر هم زدن سیستم بدنی شما، استرس مضاعفی را به شبکه عصبی وارد می‌کند‌ ‌و این واکنش به صورت خستگی و احساس دلهره بیش از حد منجر به اختلال در حافظه و‌ ‌یادگیری می‌شود‌.

زیاد فکر و خیال‌ ‌نکنید

کاهش استرس

داشتن کمی‌ ‌استرس برای داوطلب طبیعی است و می‌تواند خلاقیت را در داوطلب ایجاد کند و به زندگی‌ ‌او نظم دهد و موجب افزایش کارایی در زندگی او شود‌.
استرس‌ ‌مفید، عشق با فرزانگی برای یادگیری، پیمودن و روشنگری است و بنابراین داوطلبان باید‌ ‌با عشق و علاقه درس بخوانند، نه به خاطر ارزش‌های خاصی که جامعه برای آن قایل است‌. ‌همین یک نکته برای رفع استرس کافی نیست؟
در برخی از‌ ‌افراد اضطراب به صورت علایم جسمی نظیر شکم درد و سردرد تظاهر می‌کند که گاهی به افت‌ ‌تحصیلی منجر می‌شود. برای رفع این اضطراب باید قبل از امتحان از روشهایی نظیر‌ relaxitionاستفاده کرد. روش‌هایی که در آن، فرد کلیه عضلات را شل کرده و با کشیدن‌ ‌نفس عمیق به حالت آرامش می‌رسد‌.

معتاد‌ ‌نشوید‌!

درباره این‌که داوطلبان نباید از داروهای‌ ‌خواب آور‌ ‌یا آرام‌ ‌بخش استفاده کنند، احتمالا نباید خیلی توضیح داد. متخصصان می‌گویند به جز‌ ‌استامینوفن ساده، آن‌هم در صورت سردرد، هیچ داروی دیگری نباید مصرف کرد. اگر داوطلبان کنکور احساس استرس شدیدی دارند، می‌توانند‌ ۱ ‌تا ۲ لیوان “جوشانده لیمو عمانی”، “گل گاو زبان” و “سنبل ‌الطیب” مصرف کنند.‌

مرور دروس هم حدی‌ ‌دارد‌!

داوطلبان کنکور در روزهای‌ ‌پایانی از مرور مطالب خوانده شده خودداری کنند، می‌گوید: داوطلبان با تست زنی‌ ‌دانسته‌های خود را محک بزنند. داوطلبان در روزهای پایانی نیم ساعت‌ ‌از وقت خود را به ورزش‌هایی همچون پیاده‌روی، نرمش و یا شنا اختصاص دهند و در این‌ ‌روزها هیچ وعده غذایی را از برنامه خود حذف نکنند.‌

تنظیم ساعت‌ ‌بیولوژیک

حالات بدنی برحسب عادت در ساعات مختلف‌ ‌متفاوت است. کسی که عادت دارد بعدازظهرها دو ساعت بخوابد، اگر یک روز برای خوابیدن‌ ‌فرصت پیدا نکند، احساس خمودگی و کسالت می‌کند. کسی که عادت دارد در ساعات معینی‌ ‌مطالعه کند، در صورتی که بخواهد به اجبار این ساعات را تغییر دهد، نتیجه کمتری از‌ ‌مطالعه‌ ‌اش خواهد گرفت. به همین ترتیب ما به تجربه در ساعات متفاوت، عادات‌ ‌مختلفی پیدا کرده و بدن خود را با این شرایط تطبیق می دهیم‌.
داوطلبان در روز کنکور‌ ‌حتماً باید سر ساعت معینی از خواب بیدار شوند تا بتوانند مسیر محل سکونت- محل آزمون‌ ‌را طی کنند و سر جلسه حاضر شوند. اگر در روزهای پایانی تا ساعات دیروقت شب برای‌ ‌درس‌ ‌خواندن بیدار بمانند، صبح دیر بلند شوند، هر موقع که خواستند صبحانه‌ ‌بخورند و خلاصه برنامه ثابت و یکنواختی منطبق با شرایط روز کنکور نداشته باشند، روز‌ ‌کنکور دچار مشکل می‌شوند‌.

شادابی‌تان را حفظ‌ ‌کنید

آرامش با شادابی ارتباط مستقیم دارد. آن‌ ‌قدر حجم کار خود را زیاد نکنید و آن قدر به خود سخت نگیرید که هرچه به کنکور‌ ‌نزدیک‌ ‌تر شوید، خستگی و بی‌ ‌حوصلگی شما را فراگیرد. باید آن‌ ‌قدر‌ ‌سرحال و شاداب باشید که وقتی به روز کنکور می رسید با روحیه ای آماده سر جلسه آماده‌ ‌شوید. برای سرحالی و شادابی، رعایت چند نکته لازم است‌: ‌اول نظم که درباره آن‌ ‌صحبت شد. دوم ورزش و نرمش که حتماً باید هر روز انجام شود. هر قدر که برایتان‌ ‌امکان‌ ‌پذیر است، بخصوص اول صبح، حرکات ورزشی انجام دهید. این توصیه را برای‌ ‌روزکنکور هم فراموش نکنید. سوم تغذیه مناسب است که درباره آن همین کنارها مفصل صحبت‌ ‌شده‌.

این بند را بدهید پدر و‌ ‌مادرها بخوانندکاهش استرس

کنکور تمام زندگی نیست و در صورت عدم‌ ‌موفقیت در کنکور، وقت برای جبران آن وجود دارد. پس لطف کنید و فضای خانه را آرام‌ ‌نگهدارید و از مقایسه توانایی‌های فرزندان خود با دیگران پرهیز کنید. خانواده‌ها‌ ‌باید به همان اندازه که به درس خواندن ف
رزندانشان اهمیت می‌دهند باید برای فراهم‌ ‌کردن محیطی آرام و بدون تنش هم تلاش کنند. نه؟
کیفیت درس خواندن مهمتر از کمیت آن است و‌ ‌یک ساعت درس خواندن بدون اضطراب می‌تواند معادل ۱۰ ساعت درس خواندن با اضطراب مفید باشد. قبول دارید؟
بعضی از خانواده‌ها خودشان عامل ایجاد‌ ‌اضطراب در فرزندانشان هستند. شما که از این دسته‌ ‌نیستید؟‌

 

تذکر:

 

الذّیْنٓ آمنْوا و تطمئِنُّ قُلوبُنُم بِذِکرِ الله أٓلا بِذِکرِ الله تطمئِنُّ القُلوبْ
آنها کسانی هستند که ایمان آورده اند و دلهایشان به خدا مطمئن و آرام است، آگاه باشید تنها با یاد خدا دلها آرامش میابد…

بدونید بزرگترین و بهترین راه کنترل استرس در سال کنکور توکل به خداست، همیشه به خدا بگید که من تلاشمو میکنم نتیجه به دست خودت، اینطوری همیشه توو دلتون احساس آرامش میکنید ، چون کارو سپردید به یکی که خییییلیییی بزرگ و با عظمت.

تلگرام کافه کنکور

 

 

امتیاز شما از 1 تا 5
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
اگر می‌خواهید از آخرین و محبوب‌ترین مقالات ما در ایمیل خود مطلع شوید، همین الان ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید: