معرفی دانشگاه علوم پزشکی تهران

در سال ۱۳۱۳ دانشکده پزشکی دانشگاه تهران به عنوان اولین دانشکده این دانشگاه افتتاح و شروع به کار کرده به تدریج دانشکده‌های دندانپزشکی، داروسازی، بهداشت، پرستاری، مامایی و پیراپزشکی و ابوریحان به مجموعه دانشگاه افوزده شدند. در سال ۱۳۶۴ مجموعه دانشکده‌های فوق‌الذکر از دانشگاه تهران جدا شده و تحت عنوان دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه فعالیت دادند. در سال ۱۳۷۳ سازمان منطقه‌ای خدمات بهداشت و درمان تهران به دانشگاه علوم پزشکی تهران منتقل گردید و از این زمان به بعد این دانشگاه تحت نام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران به فعالیت ادامه داد.

 

بیمارستان‌ها:

 

۱۵ بیمارستان آموزشی با ۴۴۰۰ تختخواب: بیمارستان‌های امام خمینی(ره)، سینا، دکتر شریعتی، ولی‌عصر، امیراعلم، ضیائیان و بهارلو بیمارستان‌های عمومی می‌باشند، مرکز طبی کودکان و بیمارستان بهرامی مراکز درمانی کودکان، بیمارستان فارابی مرکز تخصصی چشم، بیمارستان رازی برای بیماری‌های پوستی، بیمارستان روزبه مرکز درمان بیماری‌های روانی، بیمارستان آرش و میرزاکوچک خان برای بیماری‌های زنان و ناباروری، مؤسسه‌ی معراج مرکز درمانی سرطان می‌باشند.

 

۱- دانشکده پزشکی تهران

 

دانشکده پزشکی در سال ۱۳۱۳ همزمان با سال تأسیس دانشگاه تهران تأسیس گردید. از نظر بودجه ها تا سال ۱۳۲۱ دانشکده داروسازی و دانشکده دندان‌پزشکی تحت نظر دانشکده پزشکی اداره می‌گردید و از این سال به بعد به صورت جداگانه اداره شد. در این دانشکده مجله طب عمومی در سال ۱۳۴۱ و مجله اکتامیدکا در سال ۱۳۳۳ انتشار یافت. در سال ۱۳۱۹ کلیه بیمارستان‌های تهران به دانشکده پزشکی واگذار شد. در همین سال امور اداری و مالی بیمارستان‌ها در اداره کل دانشکده پزشکی خلاصه می‌شد که از لحاظ مالی نماینده وزارت دارایی بود.

در سال ۱۳۲۸ هیئت وزیران بودجه دانشکده پزشکی را از دانشگاه جدا نمود و در سال‌های قبل از انقلاب دانشکده پزشکی به چندین دانشکده تبدیل شد مثل دانشکده پزشکی داریوش (بیمارستان شریعتی)، دانشکده پزشکی رازی (بیمارستان رازی و امیراعلم)، دانشکده پزشکی ابن سینا و دانشکده پزشکی پهلوی (بیمارستان امام) که بعد از انقلاب دوباره تحت نظر یک دانشکده پزشکی قرار گرفت.

آزمایشگاه‌ها:

۱- آسیب‌شناسی ۲- آناتومی ۳- بافت‌شناسی ۴- بیوشیمی ۵- فیزیک پزشکی ۶- فیزیولوژی ۷- انگل‌شناسی، ایمنی‌شناسی، میکروب‌شناسی، قارچ‌شناسی و ویروس‌شناسی

 

۲- دانشکده دندان‌پزشکی

 

تا سال ۱۲۹۷ دندان‌پزشکی شاخه‌ای از طب در دارالفنون بود. در آبان ماه سال ۱۲۹۷ کلاس طب به مدرسه طب تغییر کرد و در نتیجه این مدرسه اتاق و رئیس جداگانه‌ای داشت که محل آن در حیاط بزرگ دارالفنون قرار داشت. با گذشت زمان و با جدا شدن مدرسه طب از دارالفنون چند اتاق در حیاط وزارت معارف به آن اختصاص داده شد. در سال ۱۳۰۰ به پیشنهاد دکتر ملیچارسکی و دکتر سیاح و تصویب مسئولین وقت دستور راه‌اندازی مدرسه دندان‌سازی داده شد. این مدرسه در سال ۱۰- ۱۳۰۹ وابسته به مدرسه عالی طب بود و مدیریت آن به دکتر ملیچارسکی و سپس به دکتر سیاح واگذار گردید. پایه دانشگاه به سبک دانشگاه‌های اروپایی در سال ۱۳۱۳ ریخته شد و دکتر سیاح رئیس و دکتر محسن بک عهده‌دار تدریش کلینیکی شدند. دوره آن ۵ سال بود که ۴ سال صرف آموزش نظری و عملی می‌شد و ۱ سال نیز برای تهیه و تدوین پایان‌نامه در نظر گرفته شده بود. در حال حاضر این دانشکده در رشته‌های مختلف دندانپزشکی و در مقاطع تحصیلی گوناگون با همکاری اعضای هیئت علمی مجرب به فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و درمانی مشغول است.

آزمایشگاه‌ها و لابراتوارها:

آزمایشگاه‌های دارای فضای فیزیکی مستقل (در دانشکده دندان‌پزشکی): ۱- آناتومی ۲- بیوشیمی ۳- بافت‌شناسی دهان و دندان
۴- فیزیولوژی ۵- آسیب‌شناسی دهان و فک ۶- فیزیک پزشکی ۷- آزمایشگاه تشخیص طبی

لابراتوارهای دارای فضای فیزیکی مستقل: ۱- فانتوم ترمیمی، فانتوم پروتز ثابت، فانتوم اندودنتیکس، فانتوم پروتز پارسیال و کامل
۲- لابراتوار آناتومی (مورفولوژی دندان) ۳- لابراتوار پروتزهای دندانی ثابت ۴- لابراتور پروتز دندانی متحرک ۵- لابراتور ارتودنتیکس
۶- لابراتور دندان‌پزشکی کودکان ۷- پریودنتیکس ۸- آزمایشگاه تشخیص طبی

 

۳- دانشکده داروسازی

 

در سال ۱۳۱۳ دانشکده داروسازی وابسته به مدرسه عالی طب بود و ورود به آن با داشتن دیپلم کامل متوسطه طی یک دوره سه ساله ممکن بود. از سال ۱۳۱۸ دوره آموزشی به ۴ سال تبدیل شد و فارغ‌التحصیلان مدرک Pharm.D اخذ می‌نمودند. در سال ۱۳۳۵ داروسازی از پزشکی جدا شد و یک دوره ۵ ساله به آن اختصاص یافت. تا سال ۱۳۶۵ آموزش داروسازی محدود به رشته‌های undergraduate بود، ولی از آن سال رشته‌های تخصصی postgraduate در دانشکده داروسازی راه‌اندازی شد.

آزمایشگاه‌ها:

۱- شیمی عمومی ۲- شیمی تجزیه ۳- شیمی آلی ۴- روش‌های تجزیه دستگاهی ۵- کنترل میکربی ۶- داروسازی صنعتی ۷- اشکال دارویی ۸- کنترل فیزیکی و شیمیایی ۹- سم‌شناسی ۱۰- فارماکولوژی ۱۱- مفردات پزشکی ۱۲- گیاهان دارویی

 

۴- دانشکده پرستاری و مامایی

 

آموزش پرستاری:

دانشکده پرستاری کار آموزش خود را از سال ۱۳۱۵ با عنوان آموزشگاه پرستاری با مجوز وزارت فرهنگ به صورت دو ساله آغاز نمود. در سال ۱۳۲۰ با پذیرش دانشجو به صورت شبانه‌روزی و طی دوره آموزشی ۳ ساله، به فارغ‌التحصیلان مدرکی معادل لیسانس پرستاری ارائه نمود. آموزشگاه عالی پرستاری در اردیبهشت ماه ۱۳۲۸ در فضایی به وسعت ۸۱۹۴ متر مربع فعالیت خود را در جهت تربیت پرستار با درجه لیسانس پرستاری و دوره ۳ ساله ادامه داد و هر سال در ۲ نوبت با نظام آموزشی ثلثی از طریق کنکور اختصاصی اقدام به پذیرش دانشجو می‌نمود. این دانشجویان به صورت شبانه‌روزی با سیستم آموزشی خاص جهت کار و ارائه خدمات پرستاری در بیمارستان‌های وابسته به دانشکده پزشکی دانشگاه تهران تربیت می‌شدند که جمعاً ۵۷ دوره فارغ‌التحصیل نمود. پس از انقلاب فرهنگی و ادغام دو مدرسه عالی پرستاری دکتر شریعتی (۱۳۵۷- ۱۳۵۳ جمعاً ۵ دوره فارغ‌التحصیل) و رازی در سال ۱۳۶۲ آموزشگاه عالی پرستاری دانشگاه تهران به مدرسه عالی پرستاری و مامایی دانشگاه تهران تغییر نام پیدا نمود و نظام آموزش نیمسالی (ترمی) بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی استوار گردید. که طول دوره تحصیل دانشجویان ۴ سال و به صورت سیستم واحدی بود.

در سال ۱۳۶۵ با تصویب طرح ادغام دانشگاه‌های علوم پزشکی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مدرسه عالی همراه با ادغام دو مدرسه عالی پرستاری آذرمیدخت و آزادگان. تحت عنوان مدرسه عالی پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اداره شده و فعالیت خود را ادامه داد.

در سال ۱۳۶۶ با صدور مجوز شورای گسترش دانشگاه‌ها به دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران تغییر نام یافت. از سال ۱۳۶۲ دانشکده پرستاری و مامایی اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی پرستاری نمود که جمعاً ۱۰ دوره فارغ‌التحصیل داشته و این مقطع تحصیلی در سال ۱۳۶۷ متوقف شد. از سال ۱۳۶۴ پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ناپیوسته پرستاری شروع گردید که جمعاً با ۱۵ دوره فارغ‌التحصیل در سال ۱۳۷۸ خاتمه یافت. پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی پیوسته پرستاری از سال ۱۳۶۵ آغاز شده ۲ بار در سال پذیرش دانشجو داشته و تا کنون (ادریبهشت ۱۳۸۳) ۳۳ دوره دانشجو مشغول به تحصیل بوده‌اند. در ضمن از سال ۱۳۶۷ اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی تکنسیین اتاق عمل نموده و با ۱۳ دوره فارغ‌التحصیل در سال ۱۳۸۰ تربیت دانشجو در این مقطع متوقف گردید. آموزش کارشناسی ارشد پرستاری با ۵ گرایش: آموزش پرستاری داخلی جراحی، کودکان، بهداشت جامعه، بهداشت روان، مدیریت پرستاری و بیهوشی (فقط ۳ دوره تربیت نموده) در سال ۱۳۶۷- ۷۷ آغاز شد که تا کنون ادامه دارد. در سال ۱۳۷۸ اولین دوره دکتری پرستاری با پذیرش دو دانشجو با گرایش آموزش پرستاری فعالیت آموزشی خود را شروع نموده است و تا کنون ادامه دارد.

آموزش مامایی:

در سال ۱۳۰۹ اساسنامه آموزش مامایی به طور رسمی با طول دوره سه ساله به تصویب رسید. در فاصله سال‌های ۱۳۳۴- ۱۳۳۱ پذیرش دانشجو متوقف گردید و مجدداً در سال ۱۳۳۴ شروع به فعالیت نمود و به دانشجویانی که از میان پرستاران فارغ‌التحصیل پذیرش می‌شدند (با مدرک معادل لیسانس و یا معادل لیسانس پرستاری) مدت ۱۲ الی ۱۸ ماه آموزش مامایی داده می‌شد و به عنوان پرستا ماما (نرس ماما) فارغ‌التحصیل می‌شدند که جمعاً ۳۵ دوره فارغ‌التحصیل داشته است.

پس از انقلاب فرهنگی و بازگشایی مجدد دانشگاه‌ها، مدرسه عالی پرستاری و مامایی در سال تحصیلی ۶۲- ۱۳۶۱ اقدام به پذیرش دانشجوی مامایی در مقطع کاردانی نمود که جمعاً ۱۳ دوره فارغ‌التحصیل داشته است و در سال ۷۴- ۱۳۷۳ این مقطع تحصیلی متوقف گردید، از سال ۱۳۶۵ اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ناپیوسته مامایی نمود که این دوره در سال ۱۳۶۶ متوقف و جمعاً ۴ دوره فارغ‌النحصیل نمود.

از سال ۱۳۶۵ با انتقال آموزش رشته‌های گروه پزشکی از وزارت فرهنگ و آموزش عالی به وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و ادغام مدارش عالی پرستاری و مامایی در سال ۱۳۶۶ به دانشکده پرستاری و مامایی تغییر نام پیدا نموده و از آن تاریخ تا کنون اقدام به پذیرش دانشجوی مامایی در مقطع کارشناسی پیوسته نموده است که تا کنون (مهر ۱۳۸۲) جمعاً ۲۰ دوره مشغول به تحصیل بوده‌اند.

اولین دوره کارشناسی ارشد مامایی در سال ۱۳۶۹ از بین فارغ‌التحصیلان کارشناسی پرستار ماما و همچنین کارشناسی مامایی با دو گرایش، آموزش بارداری و زایمان (مامایی) و بهداشت مادران و کودکان شروع به فعالیت نموده است و تا کنون ادامه دارد.

آزمایشگاه‌ها:

در دانشکده پرستاری و مامایی: ۱- skill lab ۲- بیوشیمی ۳- فیزیولوژی ۴- انگل‌شناسی ۵- میکروب‌شناسی ۶- ایمنی‌شناسی و آزمایشات کاربردی

در دانشکده پزشکی: ۱- آسیب‌شناسی ۲- بافت‌شناسی و سلول‌شناسی ۳- تشریح

 

۵- دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی

 

۶- دانشکده پیراپزشکی

 

۷- دانشکده توانبخشی

 

اولین اقدام در زمینه ایجاد مرکزی جهت آموزش و تربیت افراد حرفه‌ای در رشته‌های مختلف توانبخشی (فیزیوتراپی، کاردرمانی) در اواخر سال ۱۳۴۳ برداشته شد.

دانشکده پزشکی دانشگاه تهران طبق اساسنامه مورخ بیست و سوم تیر ماه سال ۱۳۴۴ شورای مرکزی دانشگاه‌ها عهده‌دار این وظیفه گردید که در این راه از همکاری وزارت بهداری و سازمان بهداشت جهانی نیز بهره جست.

اولین دوره دانشجویان در مهر ماه همان سال (۱۳۴۴) رسماً در آموزشگاه فیزیوتراپی دانشکده پزشکی واقع در بیمارستان امام شروع به تحصیل نمودند. در آبان ماه ۱۳۴۷ تغییراتی در نحوه تدریس و طرز کار آموزش دانشجویان ایجاد گردید. این مرکز از سوی جامعه بین‌المللی فیزیوتراپی به رسمیت شناخته شد. وظیفه اصلی این مؤسسه آموزش و تربیت فیزیوتراپیست در سطح لیسانس دانشگاهی ایران بود که بر طبق برنامه مدون دانش‌آموختگان از طرف دانشگاه تهران پس از گذراندن حداقل ۱۴۰ واحد آموزشی موفق به دریافت لیسانس فیزوتراپی می‌شدند.

در سال ۱۳۵۱ هجری شمسی مطالعه جهت ایجاد رشته کاردرمانی (ارگوتراپی آغاز گردید که در بهمن ماه سال بعد به تصویب رسید و در نتیجه مؤسسه عالی فیزیوتراپی به مؤسسه عالی توانبخشی تغییر نام یافت. گام‌های مؤثری در جهت ارتقاء سطح آموزش علوم توانبخشی با تأسیس دو دوره جدید کارشناسی ارشد فیزیوتراپی در آبان ماه سال ۶۴ و کارشناسی رشته شنوایی‌شناسی در سال ۶۷ برداشته شد و بالاخره این مرکز در سال ۱۳۶۷ به نام دانشکده توانبخشی و با هدف فراهم آوردن برنامه‌های آموزشی براساس نیاز کشور در جهت تربیت افراد متعهد ادامه فعالیت داد.

دوره‌های کارشناسی گفتاردرمانی، کارشناسی ارشد شنوایی‌شناسی و کارشناسی ارشد کاردرمانی نیز به تربیت در سال‌های ۷۱ و ۷۴ و ۸۳ به تصویب رسید. روند تلاش در این دانشکده به همت مسئولین و در جهت ارتقاء سطح کمی و کیفی آموزش و توان علمی آن به طور مستمر پیگیری می‌شود به طوری که در نشست‌های شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت با برقراری دوره دکترای تخصصی فیزیوتراپی(Ph.D) و کارشناسی ارشد گفتار درمانی (M.Sc) موافقت شد و بر این اساس در سال ۷۹- ۱۳۷۸ در رشته‌های فوق دانشجو پذیرفته می‌شود. برنامه‌هایی نیز برای ایجاد برگزاری دوره‌های دکتری تخصصی سایر رشته‌ها در دست بررسی می‌باشد.

تلگرام کافه کنکور

 

امتیاز شما از 1 تا 5
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
اگر می‌خواهید از آخرین و محبوب‌ترین مقالات ما در ایمیل خود مطلع شوید، همین الان ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید: