کافه کنکوریهای عزیز اینبارم میخوایم با یه مطلب عالی کمکتون کنیم تا یه سد از مجموعه سدها و موانع کنکور رو پشت سر بذارید

میخوایم راجع به استرس صحبت کنیم، اول یه کوچولو راجع به ذات استرس صحبت میکنیم بعد هم راه حل های کنترلشو میگیم…

استرس مداوم سلامت شما را به خطر می‌اندازد

واکنش بدن شما به استرس به منظور محافظت از شما ایجاد می‌شود. اما زمانیکه این واکنش مدام فعال باشد، ممکن است خطراتی سلامتیتان را تهدید کند. برای کنترل استرس خود از راهکارهای زیر استفاده کنید.

بدن شما از طریق راه‌هایی که هدف آن محافظت از شما در برابر تهدیدهای درندگان و سایر مهاجمین است، به استرس واکنش می‌دهد. در دنیای امروز چنین تهدیدهای بسیار کم پیش می‌آید اما این به آن معنا نیست که زندگی خالی از استرس است.

برعکس، مطمئنا شما هر روز با خواسته‌های متفاوتی روبه‌رو می‌شوید مثل حجم زیاد کار، مراقبت از خانواده و حتی شلوغی و ترافیک خیابان‌ها. بدن شما به این مشکلات خُرد و ناچیز به شکل تهدید نگاه می‌کند. درنتیجه، ممکن است احساس کنید که بطور مداوم تحت عذاب هستید. اما شما قدرت مقابله دارید. نباید اجازه بدهید استرس کنترل زندگی شما را به دست گیرد.

درک واکنش طبیعی استرس

اگر ذهن و جسمتان به خاطر استرس زیاد زندگی مدام درگیر باشد، ممکن است سلامتیتان با مشکلات جدی روبه‌رو شود. دلیل آن این است که واکنش “جنگ-یا- گریز”—سیستم هشدار طبیعی بدن—همیشه روشن و هوشیار می‌ماند.

وقتی با تهدیدهای موردنظر مواجه می‌شوید—مثلا وقتی مشغول پیاده‌روی صبحگاهیتان هستید، یک سگ بزرگ جلوی شما پارس می‌‌کند—هیپوتالاموس شما که بخشی کوچک در پایین مغزتان است، یک سیستم هشدار در بدنتان راه‌اندازی می‌کند. این سیستم از طریق ترکیبی از اعصاب و سیگنال‌های هورمونی، غدد آدرنال شما را که بالای کلیه‌هایتان قرار گرفته است تحریک می‌کند تا هورمون‌هایی مثل آدرنالین و کورتیزول را ترشح کنند.

آدرنالین ضربان قلب، فشارخون و ذخیره انرژی شما را بالا می‌برد. کورتیزول که هورمون اصلی استرس است، قند خون (گلوکز) را بالا برده، مصرف گلوکز توسط مغز را افزایش داده و دسترسی موادی که بافت‌ها را ترمیم می‌کنند را بالا می‌برد.

کورتیزول همچنین عملکردهایی که در موقعیت “جنگ-یا- گریز” غیرضروری یا حیاتی هستند را تحت کنترل درمی‌آورد. واکنش‌های سیستم ایمنی بدن را تغییر داده و دستگاه گوارش، دستگاه تناسلی و فرایندهای رشد را سرکوب می‌کند. این سیستم هشدار پیچیده طبیعی همچنین با قسمت‌هایی از مغزتان که روحیه و خلق‌وخو، انگیزه و ترس شما را کنترل می‌کند، در ارتباط است.

وقتی واکنش طبیعی استرس بیش از حد فعال می‌شود

سیستم واکنش استرس بدن معمولا خودتنظیم است. سطح هورمون‌ها را بالا برده و بدنتان را قادر می‌سازد تا بعد از رد شدن یک تهدید، به حالت نرمال برگردد. وقتی سطح آدرنالین و کورتیزول پایین می‌آید، ضربان‌قلب و فشارخونتان به سطح اولیه و سایر سیستم‌های بدن نیز به فعالیت‌های عادی خود برمی‌گردند.

اما وقتی محرک‌ها استرس زندگی شما همیشه برقرار باشند و باعث شوند که همیشه احساس استرس داشته و عصبی باشید، این واکنش “جنگ-یا- گریز” همیشه هوشیار خواهد بود. هرچه کنترل کمتری روی اتفاقاتی که محرک استرس هستند و عدم قطعیتی که ایجاد می‌کنند داشته باشید، احتمال اینکه احساس استرس کنید بیشتر خواهد بود. حتی خواسته‌های معمولی روزمره زندگی نیز می‌تواند با واکنش استرس بدن شما مرتبط باشد.

فعالیت طولانی مدت سیستم واکنش استرس بدن—و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض کورتیزول و سایر هورمون‌های استرس—می‌تواند تمامی فرایندهای بدن شما را دچار مشکل کند. این شما را در خطر مشکلات متعدد سلامتی مثل موارد زیر قرار می‌دهد:

• بیماری‌های قلبی
• مشکلات خواب
• مشکلات گوارشی
• افسردگی
• چاقی
• اختلالات حافظه
• بدتر شدن مشکلات پوستی مثل اگزما

به همین دلیل خیلی مهم است که با راهکارهایی سالم برای کنار آمدن با محرک‌های استرس در زندگی خود آشنا شوید.

چگونه بر استرس خود غلبه کنیم؟

۱-تنفس عمیق

همین استراتژی ساده می تواند در مقابله با استرس کمک شایان توجهی بکند. تنفس عمیق به شما کمک می کند تا:

  • هورمون های استرس را کمتر کنید.
  • ضربان قلب خود را پایین تر بیاورید.
  • فشار خون خود را پایین تر بیاورید.breathing

و اما روش انجام این تکنیک ساده:

  1. آرام و بی صر و صدا بنشینید و یک دست را روی شکم و یک دست را روی قفسه ی سینه ی خود قرار دهید.
  2. آرام و عمیق و از راه بینی نفس بکشید و ریه های خود را پر از هوا کنید.
  3. نفستان را برای چند ثانیه نگه دارید.
  4. نفس خود را از طریق دهانتان به بیرون بدهید، تا زمانی که کل ریه خالی بشود.
  5. این حرکت را ۵ مرتبه انجام دهید.

۲- مدیتیشن

این راه حل کهن موجب آرام شدن ذهن و بدن شما می شود.

روزانه در یک جای آرام و راحت بنشینید و برای چند دقیقه بر روی یکی از موارد زیر تمرکز کنید:

  • دم و بازدمتان
  • یک شیء
  • یک کلمه یا عبارت خاص (مانترا)
  • meditating

افکار آشفته و افکاری که حواس شما را پرت می کند را به آرامی از ذهنتان دور کنید. به تمرکز خود برگردید.

شما می توانید این کار را به صورت تنهایی و یا گروهی انجام دهید.

۳- ورزش

برای بهبود ضربان قلب خود از ورزش های هوازی استفاده کنید. موارد زیر می توانند گزینه های خوبی باشند:

  • پیاده روی
  • دوچرخه سواری
  • شنا
  • sport

تنها ۲۰ دقیقه انجام ورزش های هوازی ذهن شما را آرام خواهد کرد و هورمونهای استرس را کاهش خواهد داد.

همچنین ورزش موجب ترشح آندورفین می شود که یک ماده ی شیمیایی در مغز می باشد و به بهبود خلق و خوی شما کمک می کند. حتی ورزش های سبک نیز می توانند به شما کمک کنند اما انجام ورزشهایی مانند موارد بالا می تواند موثرتر باشند.

۴- تمرین تکنیک تصویرسازی ذهنی هدایت شونده

این تکنیک همان مزایای تنفس عمیق را دارد. مراحل کار به این شکل است که:

  • در یک جای آرام و بی سر و صدا بنشینید. تصور کنید که دارید در این مکان قدم می زنید. تمام مواردی مانند مناظر، صداها و بوها را تجسم کنید.
  • در حین تصویرسازی ذهنی به آرامی و عمیق نفس بکشید.
  • به این کار ادامه بدهید تا زمانی که به طور کامل احساس آرامش کنید.
  • به آرامی به دنیای واقعیت برگردید.
  • imagination

برای شروع می توانید از نوار های کاست و سی دی هایی که در این زمینه وجود دارند کمک بگیرید. پزشک نیز می تواند برای آموزش این تکنیک به شما کمک کند.

۵-تغذیه مناسب

مواد خوراکی شامل ویتامین C مانند پرتقال و گریپ فروت ممکن است در کاهش هورمون های استرس به شما کمک کنند. امگا-۳ نیز که در ماهی آزاد ( و سایر ماهی های چرب) و آجیل یافت می شود ممکن است در آرام شدن به شما کمک کنند.food

به طور کلی داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل می تواند در حفظ سلامت به بدن و افزایش قدرت کنترلِ استرس، به شما کمک کند. بخشی از برنامه غذایی سالم و متعادل مربوط می شود به مصرف غلات سبوس دار، میوه ها و سبزیجات.

شکلات تلخ نیز می تواند با کاهش هورمون های استرس، شما را آرامتر کند.

۷-با خودتان مثبت حرف بزنید

اگر شما از آن دسته آدم هایی هستید که مدام از خودتان انتقاد می کنید، باید بدانید که این کار موجب افزایش استرس شما می شود. بنابراین رویکرد خود را نسبت به این موضوع تغییر دهید. با خودتان با دیدی مثبت حرف بزنید و با استفاده از این تکنیک به خودتان در کسب آرامش کمک کنید.

افکار منفی را با افکار مثبت جایگزین کنید. به موتور مولد “من می توانم” تبدیل شوید و به جای “من می دونم که نمی تونم.” از عبارت “من می تونم” استفاده کنید.

۸-خوب بخوابید.

خواب خوب شبانه می تواند به کاهش استرس شما در روز بعد کمک کند. منظور از خواب خوب داشتن حداقل ۷ ساعت خواب شبانه است.sleep

اگر با مشکلات خواب مواجه هستید نکات زیر می تواند به شما کمک کند:

  • سعی کنید برنامه ی خواب منظم داشته باشید و در ساعت مشخص به رختخواب بروید و در ساعتی مشخص بیدار شوید. سعی کنید در روزهای تعطیل نیز به این برنامه پایبند باشید.
  • از ساعت ۳ بعد از ظهر به بعد از نوشیدن کافئین پرهیز کنید.
  • اگر به چرت زدن عادت دارید آن را در ساعت های اول روز انجام دهید و سعی کنید تا می توانید زمان آن را کوتاه کنید.
  • به طور منظم ورزش کنید.

 

۸ – عشق بورزید

دبورا رزمن ( Ph.D ، روانشناس و نویسنده کتاب پشت سر گذاشتن استرس ) برای کاهش میزان استرس در فرد این روش رو پیشنهاد میکنه :

شما میتوانید در وجود خود با تحریک پاسخ های آرامبخش استرس را کنترل کنید ، برای مثال حیوان خانگی خود را نوازش کنید ، دوست و یا یکی از اعضای خانواده را در آغوش بگیرید ، زمانی را صرف بودن با همسر خود کنید و یا با یک دوست در مورد چیزهای خوب و خاطرات زیبای گذشته صحبت کنید .summer_love_wallpaper_rjtz3

چرا ؟ متخصصین میگویند روابط اجتماعی به مغز کمک میکند تا بهتر فکر کند ، به شما کمک میکند تا راه حل های جدید را در شرایطی که برای اولین بار است که در آن قرار گرفته اید بهتر و درست تر بیابید . همچنین مطالعات نشان میدهند که تماس های بدنی ، مثل نوازش کردن حیوان خانگی ، باعث کاهش فشار خون و کاهش هورمونهای استرس زا در بدن شما خواهد شد .

 

۹ – خود را ماساژ دهید

گاهی اوقات شدت استرس به حدی است که باعث گرفتگی ماهیچه ها در فرد میشود . در این شرایط میتوانید از تکنیک ساده ماساژ خود که توسط Darrin Zeer ( نویسنده کتاب ماساژ عاشقان و یوگا ) پیشنهاد شده استفاده کنید :

  1. هر دو دست را بر روی شانه ها و گردن قرار دهید
  2. با کف دست و انگشتان ، خود را ماساژ دهید
  3. فشار دادن محکم با دست باعث آزاد شدن و رفع خستگی شانه ها میشود
  4. با یک دست ، آرنج و بازوی دست مخالف را بگیرید و خوب ماساژ دهید
  5. این کار را از بازو شروع کنید و تا انگشتان پایین بروید و ادامه دهید
  6. حرکت را برای دست دیگر نیز انجام دهید .

چطور استرس خود را کنترل کنیم

۱۰– وقت استراحت بگیرید !

شما قطعا در حین کار به استراحت نیاز دارید ، Jeff Brantley ( پزشک ، نویسنده کتاب ۵ دقیقه خوب در عصر ) میگوید :

هنگامی که فشار کاری زیادی احساس میکنید ، مکان آرامی را پیدا کنید و بنشینید یا دراز بکشید و خود را برای دقایقی از شرایط استرس دور کنید . چند نفس عمیق بکشید و بر نفس کشیدن خود تمرکز کنید تا ضربان قلبتان آرام شود . ذهنتان را آزاد کنید و به خاطر داشته باشید : زمان همیشه با شماست ، استرس میتواند صبر کند!!

 

۱۱– به موسیقی گوش دهید

متخصصان میگویند ، موسیقی باعث آرام شدن ضربان قلب و تسکین روح است .woman-listening-to-music

پس در شرایط سخت و نگران کننده میتوانید با گوش دادن به آهنگی که ریتم ملایمی دارد خود را آرام کنید . جالب است بدانید که نتایج تحقیق دانشمندان ثابت کرده است که گوش دادن به موسیقی آرام و کلاسیک به مدت ۳۰ دقیقه اثر آرامبخشی معادل دریافت ۱۰ میلیگیرم والیوم ( دیازپام ) دارد .

 

۱۲ – تغییر نگرش دهید

Rozman میگوید ، ۳۰ ثانیه زمان کافی برای تغییر ریتم قلب از حالت استرس به حالت آرام و ریلکس است . برای این کار قلب و ذهن خود را معطوف افکار مثبت کنید . هرچیزی که به شما احساس خوبی دهد شامل این گزینه است ، نگاه کردن فرزندانتان یا نگاه محبت آمیز به همسر ، دیدن عکس حیوان خانگی ، فکر کردن به قطعه جواهری که دوست دارید آنرا بخرید ، تصور مکانی که دوست دارید در تعطیلات آنجا سفر کنید و هرچیز دیگری که خودتان فکر میکنید ، لبخند بزنید و اجازه دهید ماهیچه های شما آزاد شوند .

 

امیدواریم با انجام دادن این نکات در شرایط سخت استرس زا ، دراین ایام حساس منتهی به کنکور بتونید بر این احساس غلبه کنید و با تمرکز بیشتر و آرامش کافی کارها رو پیش ببرید . کارهایی که در آرامش انجام میشوند نتایج بهتری دارند و روند زندگی رو به سمت موفقیت بیشتر تغییر میدهند .

هیچ کس نمیتونه توو کنکور موفق شه ، به غیر از فردی که بتونه استرسشو کنترل کنه و از اون در جهت بهتر درس خوندن بهره ببرن

کلام آخر:

بچه ها به جای اینکه استرس رو شما سوار شه و کنترل شما رو به دست بگیره، شما کنترش کنین و ازش بهره ببرین و باهاش کیفیت و تایم درسی تون رو افزایش بدین…

امتیاز شما از 1 تا 5
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
اگر می‌خواهید از آخرین و محبوب‌ترین مقالات ما در ایمیل خود مطلع شوید، همین الان ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید: