سوال: اولا چرا با وجود این‌که مجموعا در دو هفته اخیر ۳۳ ساعت زیست خواندم و تست هم زدم و ترکیبی هم کار کردم و ۱۲۰۰ تست زدم در آزمون اخیر از ۴۲ درصدم بالاتر نرفت مشکل از طرز خواندم است؟ و دوم این‌که در این آزمون ۳۲ اشتباه داشتم و از قضا ۱۵ تا از اشتباهاتم در این درس بوده است. چه کنم اشتباهاتم کم شود؟

خیلی خوب خودشان را تحلیل کرده‌اند و تشکر می‌کنم که یک سوال ناقص نپرسیده‌اند به صورت کلی نپرسیده‌اند و توضیح داده‌اند. علت این توهم یادگیری است. این یعنی فکر می‌کنید مطلبی را بلد هستید و مطالب را هم دست کم می‌گیرید چون درس را خوانده‌اید و زمان گذاشته‌اید فکر می‌کنید که باید به همه سوال‌ها هم جواب بدهید و تعداد اشتباه شما زیاد می‌شود.

اشتباه بخش ضروری و لاینفک فرایند یادگیری است به خاطر اشتباه خودتان را سرزنش نکنید بهتر بود در جلسه آزمون شک‌دار ها را جواب نمی‌دادید. بروید اشتباهات خودتان را کشف کنید و آن‌ها را رفع کنید.

در جلسه برتر‌های جمعه با رتبه‌های برتر ۴ نفر روی سن آمدند و درباره این صحبت کردند که در جلسه آزمون در برخی از دروس به دلیل این که نتوانستند سوالات را خوب پاسخ دهند متوجه شدند که استراتژی مطالعه آن‌ها در آن دروس درست نبوده است و توهم یادگیری داشته‌اند. دو نفر اول کاملا برعکس هم رفتار کرده بودند یکی بیشتر درس خوانده بود و کمتر تمرین کرده بود و در جلسه آزمون متوجه شده بود اگر تست بیشتری می‌زد بهتر بود و دیگری بیشتر تست زده بود و به کتاب درسی تسلط پیدا نکرده بود و در آزمون متوجه شده بود که تسلط کافی روی کتاب درسی نداشته است.

سوال: شما می‌گویید برای هدف‌گذاری ۲ درس را در حد یک واحد برای آزمون بعدی افزایش دهید اگر مطلبی را در آزمونی نخواندیم و در آزمون بعدی بعد از این‌که به نحوه تسلط خودمان مطمئن بودیم می‌توانیم هدف‌گذاری خودمان را از ۴ به ۸ افزایش دهیم؟

اگر به خودتان خیلی مطمئن هستید می‌توانید ولی این‌که در تمام دروس بتوانیدیک دفعه از ۴ به ۸ برسانید این افزایش را داشته باشید امکان‌پذیر نیست. دانش آموز به یک خودآگاهی می‌تواند برسد که من جلسه قبل نخوانده بودم این سری خوانده‌ام و می‌توانم پاسخ بدهم. کلا برای خودتان هدف‌گذاری را اگر جلسه قبل ۴ گذاشته بودید برای سری بعد ۵ بگذارید ولی اگر در جلسه توانستید بیشتر جواب بدهید به شرط این‌که شک نداشته باشید با این کار تشویق می‌شوید ولی اگر ۸ در نظر بگیرید و نتوانید سرخورده می‌شوید. اصل بر خودآگاهی است ولی بهتر است هدف‌گذاری را واقع‌گرایانه در نظر بگیرید.

سوال: فرقی بین مطالعه برای آزمون‌های تستی و تشریحی کانون در نظر بگیریم؟

برای آزمون‌های تشریحی، از سوال‌های کتاب پرتکرار استفاده کنید مانند زمان‌هایی که برای امتحانات مدرسه آماده می‌شوید. شما هم در سوالتان به صورت غیرمستقیم به این موضوع اشاره کردید که ابتدا مفهومی کار کنید. توصیه من این است که ابتدا مفهومی و تشریحی کار کنید و با کتاب درسی و تمرین‌های خود کتاب و در نهایت به فکر تمرین تستی باشید مراحل مطالعه را به صورت مرحله به مرحله و قدم به قدم طی کنید تا یادگیری به بهترین شکل ممکن اتفاق بیفتد.

سوال: من حدود ۷ تا ۸ ساعت برای نوشتن کتاب خودآموزی زمان اختصاص می‌دهم آیا این که با وسواس می‌نویسم اشکالی ندارد؟

اگر این دانش‌آموز این ساعت را به ۴ تا ۵ ساعت برسانند بهتر است البته باید کتاب خودآموزی این دانش‌آموز را دید اگر شما با گرایش دقت کردن و زحمت کشیدن این کتاب را می‌نویسید به طوری که جزوه خودتان را به دیگر مطالب ارجحیت می‌دهید با شما موافق هستم.

امتیاز شما از 1 تا 5
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
اگر می‌خواهید از آخرین و محبوب‌ترین مقالات ما در ایمیل خود مطلع شوید، همین الان ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید: