برنامه ریزی کنکوری

ویژگی های یک برنامه ریزی مناسب برای کنکور

برنامه ریزی چیست ؟ شاید سوال خیلی ها باشد . خیلی ها از این که نمی توانند برای خودشان یک برنامه ریزی مناسب کنند گله می کنند و می خواهند یک شخص دیگر مانند یک مشاور برای آن ها برنامه ریزی کند . اما اصلا برنانه ریزی چیست ؟ برنانه ریزی یعنی تنظیم زمان متناسب با کار های روزانه .

برنامه ریزی انواع مختلف دارد مثل کوتاه مدت و بلند مدت که هر کدام در جای خود و برای اهداف گوناگونی استفاده می شوند  .

حالا سوالی که مطرح می شود این است که اصولا برنامه ریزی به چه دردی می خورد؟ خیلی ها ادعا می کنند که برنانه ریزی کار بیهوده ای است و وقت گیر است و می توان ان وقت را برای مطالعه صرف کرد .

در این جا برای این افراد مثال باغ بانی را می زنم که اره ی خود را تیز نمی کند تا وقتش هدر نشود در حالی که اگر یک زمان را برای تیز کردن اره اختصاص دهد می تواند بعد از ان سریع تر و راحت تر کار خود را انجام می دهد

 

خصوصیات یک برنامه ریزی مناسب

باید جامع باشد: جامع بودن یعنی این که بتواند یک دید کلی به دانش اموز بدهد و شامل همه ی برنامه های او در ان بازه زمانی باشد اعم از تفریحات و فعالیت های خارج درسی مثل ورزش و غیره . یک برنامه ریزی مناسب نباید فقط تک بعدی باشد و فقط برای درس خواندن باشد بلکه باید زمان بندی مناسبی از هر فعالیت به دانش اموز ارائه کند .

باید به نکات ریز توجه کند: یعنی این که در عین حال که یک دید کلی می دهد بتواند تعیین کند که برای هر کاری مثل خواندن زیست ، چه مبحثی خوانده شود چقدر وقت صرف ان شود اگر نیاز به تست هست چه مقدار تست از چه مبحثی زده شود به طور کلی می شود گفت که برنامه ریزی باید به گونه ای باشد که سوالی برای دانش اموز باقی نگذارد

باید قابل اجرا باشد: بعضی افراد فکر می کنند که برنامه هر چه شلوغ تر بهتر . این یک دید کاملا غلط است و با شلوغ کردن برنامه فقط خودمان را سردرگم می کنیم و این سردرگمی باعث می شود نتوانیم برنامه را اجرا کنیم

باید برای هر فرد متناسب با نیاز و فعالیت های روزانه او هماهنگ شود: مسلاما همه ی ما نسبت به هم فعالیت های گوناگونی داریم پس نمی توانیم یک برنامه را مناسب همه بدانیم . بنابراین نیاز است که برنامه متناسب با شرایط هر فرد تنظیم شود .

قابلیت انعطاف و تغییر داشته باشد: بهتر است در هر برنامه ریزی یک فرصت خالی در هر هفته حدود دو یا سه ساعت را خالی بگذاریم تا اگر در طول هفته به هر دلیلی نتوانستیم یکی از فعالیت های درسی خود را انجام دهیم در اون زمان به ان بپردازیم .

ساعت های درسی متناسب با نوع درس تنظیم شوند: به این معنی که مثلا دانش اموزان رشته تجربی صبح ها که توان ذهنی بیشتری دارند به مطالعه دروسی مثل زیست یا ریاضی بپردازند که نیاز به تمرکز بالا دارند و باید به عمق مطالب پی ببریم . اما درس های حفظی را عصر و شب بخوانید چون بهتر است بعد از مطالعه این نوع دروس مطلب جدیدی وارد مغز نشود تا ذهن ما در حین خواب این مطالب را به حافظه بلند مدت ما انتقال دهد

 

چه انتظاری از دانش اموزان می رود ؟

دانش اموز باید بداند که این برنامه که در اختیار دارد فقط برای موفقیت اوست و اجرا کردن و عمل به ان فقط به نفع خودش است و اگر  انجام ندهد به بقیه ضرری نمی رسد و فقط خودش ضرر می کمد پس بهتر است با خودش رو راست و صادق باشد.

دانش اموزان باید برنامه را درست و مو به مو اجرا کنند چون برکامه زمانی نتیجه بخش خواهد بود که درست و به موقع اجرا شود ا.

برای اجرای هر چه بهتر بزنامه بهتر است از مسائل حاشیه ای که ذهن شما را مشغول خود می کند دوری کنید زیرا اگر ذهن اماده نباشد حتی اگر کامل هم به برنامه عمل کنید نتیجه حاصله را نمی گیرید که در نتیجه منجر به سر خوردگی و ناراحتی می شود که باعث می شود انگیزه ی ادامه را کم شود

 

 با آرزوی شادی و موفقیت برای دانش اموزان عزیز

نویسنده : دکتر حیدری

ما را در تلگرام دنبال کنید…

تلگرام کافه کنکور

امتیاز شما از 1 تا 5
اگر می‌خواهید از آخرین و محبوب‌ترین مقالات ما در ایمیل خود مطلع شوید، همین الان ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید: