ویژگی های یک برنامه ریزی خوب

ویژگی های یک برنامه ریزی خوب برای دانش آموز سال چهارم دبیرستان چیست؟

برای داشتن یک برنامه مناسب ابتدا باید هدف مشخص شود و برای یک دانش آموز سال چهارم مهم ترین هدف قبول شدن در رشته و دانشگاه مورد علاقه است.پس از مشخص شدن هدف حال به سراغ برنامه ریزی میرویم.

 

یک برنامه ی خوب باید ویژگی هایی را داشته باشد که در ذیل به آنها اشاره میکنیم:

۱- برنامه ریزی باید متناسب با توانایی های فرد باشد و بلند پروازی نداشته باشد برای مثال فردی که تاکنون روزی ۲ ساعت درس میخواند نمیتواند زمان مطالعه روزانه خود را

ناگهان به ۹-۸ ساعت برساند یا نباید روزانه تعداد بسیار بالای تست را در نظر بگیرد.در این صورت انگیزه دانش آموز کاهش میابد.

 

۲-برای هر درس وقت کافی منظور شود. برای مثال علاوه بر دروس اختصاصی برای مطالعه دروس عمومی که از اهمیت بالایی برخوردار هستند نیز زمان مناسب در نظر گرفته شود.

 

۳-به گونه ای طراحی شود که قابلیت ارزیابی داشته باشد دانش آموز بتواند در پایان هر روز یا هر هفته کیفیت و ساعات مطالعه خود را بررسی کرده و با روز ها و هفته های دیگر مقایسه کند.

 

۴- باید به گونه ای باشد که در برخورد با حوادث پیش بینی نشده  قابل تغییر باشد برای مثال بیماری یا مهمان و….

 

۵-انسان ها منحصر به فرد هستند یعنی خصوصیات جسمی و روحی آنها متفاوت است و هر فرد ویژگی های مختص به خود را دارد لذا برنامه ریزی برای هر فرد با فرد دیگر باید متفاوت باشد مخصوصا برای دانش آموزان کنکوری زیرا ساعات مطالعه زمان اوج یادگیری و… کاملا برای هر فرد متمایز است.

 

۶-در یک برنامه ریزی مناسب به سلامتی دانش آموز اهمیت داده میشود و خواب و استراحت کافی در برنامه گنجانده میشود. رعایت تعادل در برنامه ریزی سبب حفظ انگیزه در دانش آموز در طول سال تحصیلی میشود.

و…

 

اما برنامه ریزی خود به دو نوع کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می شود که نوع بلند مدت در واقع همان برنامه سالیانه ای است که کانون ها و موسسات آموزشی برگزار کننده ی آزمون های دوره ای در اختیار دانش آموزان میگذارد.

اما برنامه ریزی کوتاه مدت که روزانه و هفتگی است برنامه ای است که توسط مشاوران طراحی شده و در این برنامه مدت زمان مطالعه زمان آغاز و پایان مطالعه زمان استراحت و …

 

دقیقا ذکر میشود در ذیل به ویژگی های ای نوع برنامه اشاره میشود:

۱-ترتیب مطالعه دروس بر حسب علاقه مهم است البته لازم به ذکر است که این موضوع در افراد مختلف متفاوت است به طور مثال بعضی افراد ترجیح میدهند روز را با درس مورد علاقه شروع کنند تا انگیزه درس خواندن خود را بالا ببرند اما عده ای ترجیح میدهند انرزی اول صبح خود را صرف درس غیر مورد علاقه کنند تا بتوانند آن درس را باکیفیت بهتری بخوانند.

 

۲-دروس اختصاصی هر روز در برنامه گنجانده شود باید توجه شود که در این میان درس زیست و شیمی هر روز ولی دروس ریاضی و فیزیک به طور یک روز در میان باید در برنامه قرار بگیرند.

این تقسیم بندی بر حسب اهمیت دروس در رشته تجربی است.

 

۳-دانش آموز پس از پایان مطالعه هر درس ساعات دقیق مطالعه اش را در کنار زمان مشخص شده بنویسد و پس از پایان هر روز به مقایسه آن بپردازد.

این موضوع به دانش اموز کمک میکند تا بتواند با خودش به رقابت بپردازد.

 

۴-بین مطالعه دروس عمومی و تست آن درس باید حد اقل یک روز فاصله بیفتد اما در دروس اختصاصی این فاصله میتواند کمتر باشد.

زیرا دروس عمومی اکثرا حفظی بوده و برای سنجش و آزمودن  حافظه به زمان بیشتری نیاز داریم اما دروس اختصاصی تحلیل بوده و قدرت پردازش ذهن دانش آموز است که باید سنجیده شود.

 

۵-ساعات مطالعه روزانه دروس بر اساس ضریب مشخص میشود برای مثال زیست روزانه حد اقل سه ساعت باید باشد. در حالی که فیزیک یا ریاضی یک روز در میان دو الی سه ساعت.

و…

 

در مجموع برنامه ریزی درسی برای دانش آموز سال چهارم باید به گونه ای باشد که به تدریج ساعات مطالعه وعلاقه به درس خواندن در دانش آموز بالا برورد و هر روز با

تلاش و انگیزه بیشتر نسبت به روز قبل به درس خواندن ادامه دهد.

 

نویسنده : دکتر علی نژاد

ما را در تلگرام دنبال کنید…

تلگرام کافه کنکور

امتیاز شما از 1 تا 5
اگر می‌خواهید از آخرین و محبوب‌ترین مقالات ما در ایمیل خود مطلع شوید، همین الان ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید: